Blogi

Kirjoittaja: Pekka Ollikainen / Key Account Manager
Julkaisupäivä: 2024-01-22

Tulostuskustannusten hallinta kustannusten nousukautena

Jaa:

Maailmaa kurittavat erilaiset kriisit ja sodat. Teollisuudelle viime vuosina erityisesti kohonneet energiakustannukset ovat aiheuttaneet harmia. Tämä näkyy myös paperitehtailla ja tulostustaloissa. Pienentyneet tuotantokapasiteetin ja pitkien toimitusaikojen lisäksi monen paperilaadun hinta on noussut ennätyksellisen paljon ja tavallista nopeammin. Markkinatilanteesta on tullut aiempaa vaikeammin ennustettava, mikä aiheuttaa haasteita paperia tarvitsevien yritysten toimintaan.

Digitaalisuus ohjaa paperittomuuteen, mutta kuluttajat ja lainsäädäntö hidastavat muutosta. Moni valitsee mieluiten paperisen kirjeen, joka on koettu tutkimuksissa ylivoimaiseksi tavaksi sisäistää viranomaisilta saatavaa viestintää. Toki sähköisen kanavankin suosijoita löytyy ja tätä puolustaakin nopea tiedon välittyminen, helppo arkistointi ja saatavuus aina esim mobiililaitteella. Kirjeiden vastaanottajien lukutottumuksen muutos kiinnostaa myös kirjeitä lähettäviä yrityksiä ja viranomaisia. Kirjeiden lähetyskustannukset ovat isoilla toimijoilla miljoonia euroja vuodessa ja niihin kohdistuvat vuosittaiset yli kymmenen prosentin korotukset ovat rahallisesti merkittäviä.

Miten tulostuskustannusten riskejä voi yrittää hallita? 

Kohoavia jakelukustannuksia voi pienentää ottamalla käyttöön Postin jakelun rinnalle toisen jakeluoperaattorin eli Jakeluyhtiö Suomen. JYS tarjoaa jakelupalveluita Suomessa alueellisesti ja jakelupeitto on noin 40 %. Palvelun käyttöönotto edellyttää sopimusta ja toteutus ei vaadia asiakkaalta mitään omia toimenpiteitä. Me Edita Primassa huolehdimme tiedonkäsittelyn yhteydessä, että JYS-alueella oleviin osoitteisiin ohjataan kaikki mahdolliset kirjeet ja näin asiakas saa merkittävän kustannushyödyn.

Tuotantokustannusten nousua vastaan teemme jatkuvasti työtä. Kilpailutamme useita toimijoita ja pyrimme tällä varmistamaan, että kustannuksien mahdolliset nousut olisivat ennustettavia ja mahdollisimman maltillisia. Olemmekin auttaneet useita yrityksiä saavuttamaan merkittäviä kustannusäästöjä tehostamalla heidän tulostus- ja kirjepostituotantoaan.

Ympäristöystävällisia tulostusratkaisuja kustannustehokkaasti

Kustannustehokkuuden lisäksi on tärkeää toimia vastuullisesti ja ympäristöystävällisesti. Olemme panostaneet jo pitkään vahvasti ympäristöasioiden parantamiseen. Olemme oikeutettuja käyttämään Pohjoistamaista Ympäristömerkkiä (Joutsenmerkki) ja olemme olleet hiilineutraali yritys jo vuodesta 2010. Eli kauttamme toimitetut asiakasviestinnän tulostettavat materiaalit on mahdollista merkitä Joutsenmerkillä ja näin kertoa vastaanottaville asiakkaille ympäristöasioiden huolehtimisesta. 

Vastuullinen toiminta on meille myös tärkeää ja saimmekin vastuullisuusarvioitsija EcoVadikselta kultatason luokituksen vastuullisuustyöstä. EcoVadis arvioi yritysten vastuullisuutta neljällä osa-alueella: ympäristö ja ilmasto, työntekijät ja ihmisoikeudet, eettiset toimintatavat sekä kestävä hankinta. Kultaisen tunnustuksen saa vain 5 prosenttia yli 75 000 arvioidusta yrityksestä.

Lataa ilmainen opas optimaalisen tulostuspalvelun toteuttamiseksi

Olemme tehneet aiheesta myös oppaan, jonka tarkoituksen on avata ytimekkäästi, kuinka voisit tehostaa ja säästää kirjepostin kustannuksissa optimoimalla datasi, tulostamisesi ja kirjejakelusi matkalla kohti paperittomuutta. Oppaan avulla hyödynnät ilmaiseksi meidän yli 160 vuoden aikana oppimat asiat tehokkaampaan kirjepostin suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Kuvaamme oppaassa, miten osaava palvelukumppani voi auttaa lähtötilanteen selvittämisessä, ongelmien kuvaamisessa ja toiminnan optimoimisessa. Oikea kumppani voi myös auttaa hyödyntämään uusimmat teknologiset ratkaisut mm. digitaalisten postilaatikoiden muodossa. Kaikella tällä vapautetaan säästöjen kautta rahaa digitaalisten asiakasviestintäratkaisuiden edistämiseen.

Lataa ilmainen opas optimaalisen tulostuspalvelun toteuttamiseen tästä.

Haluaisimme aivan ehdottomasti auttaa myös teitä optimoimaan teidän kirjepostituksenne mahdollisimman tehokkaaksi. 

Pekka Ollikainen

Key Account Manager

+358 40 860 2651

pekka.ollikainen@edita.fi

Kommentit ovat erittäin tervetulleita ja arvostettuja