Meistä

Olemme pystyneet sopeutumaan jatkuvaan muutokseen menestyksekkäästi jo vuodesta 1859 lähtien

Me orkestroimme täydellisiä automatisoituja asiakaspolkuja

Jo vuonna 1859 toimintansa aloittanut Edita Prima on Pohjoismaiden ystävällisin teknologiayritys, joka auttaa asiakkaitaan kommunikoimaan paremmin. Aito uteliaisuus, vastuullinen kapinallisuus ja vilpitön kiinnostus uusia ihmisiä, ilmiöitä ja innovaatioita kohtaan on alusta lähtien ollut keskeinen osa yrityksemme ainutkertaista historiaa.

Vastoin kuin kilpailijamme, me ihan oikeasti olemme eläneet läpi neljän teollisen vallankumouksen ja nähneet millaisia vaikutuksia lennättimen, puhelimen, faksin, tekstiviestin, sähköpostin, älypuhelinten, sosiaalisen median sekä erilaisten mikroblogien ja streaming-palveluiden kaltaisilla keksinnöillä on ollut ihmisten jokapäiväiseen arkeen. Mutta vaikka me viimeisen reilun 160 vuoden aikana olemmekin osanneet ja uskaltaneet uudistaa palveluitamme säännöllisesti, tulemme aina olemaan kaikkia asiakkaitamme tasavertaisesti arvostava ja omasta historiastaan aidosti ylpeä yritys, joka tarjoaa työntekijöilleen vastuuta, vapautta, luottamusta ja mahdollisuuksia.

Tänä päivänä Edita Prima on osa Edita Group -konsernia, joka tukee kasvuamme myös Suomen kielen ja rajojen ulkopuolella. Me kehitämme asiakkaidemme liiketoimintaa orkestroimalla täydellisiä automatisoituja asiakaspolkuja ystävällisemmän datan avulla.

Kaikki alkoi Venäjän tsaarin tilaamista postimerkeistä

Ainutkertainen tarinamme sai alkunsa 1859, jolloin Helsinkiin perustettiin Keisarillisen Senaatin kirjapaino. Neljä ensimmäistä työntekijäämme olivat painaja, latoja, työnjohtaja ja lähetti. Suomi ei vielä tuolloin ollut itsenäinen valtio vaan osa Venäjän suurta keisarikuntaa ja ensimmäinen tilaustyömme olikin tsaari Aleksanteri II:lle tehty postimerkkiarkki. Hän piti näkemästään.

Me olemme auttaneet Suomea kommunikoimaan paremmin jo yli 160 vuotta

Kun Suomi vihdoin itsenäistyi 6.12.1917, niin aloimme suomalaisten postimerkkien lisäksi painaa suomeksi myös esimerkiksi veronauhoja, tilikirjoja ja Suomen valtion ensimmäisiä virallisia setelirahoja. Erityisesti postimerkkien symbolinen merkitys oli myös meille alusta lähtien selvää. Suomen omat postimerkit eivät ainoastaan mahdollistaneet uuden valtion postilaitoksen toimimista ja riippumattoman viestintäkulttuurin syntymistä, mutta olivat myös selkeä ja näkyvä todiste kauan kaivatusta sananvapaudesta. Seuraavien vuosikymmenten aikana, kun Suomi pikkuhiljaa nousi köyhästä maasta yhdeksi maailman vauraimmista, tasa-arvoisimmista ja onnellisimmista paikoista, meillä oli ilo ja etuoikeus tehdä läheistä yhteistyötä Suomen valtion kanssa ja olla keskeisessä roolissa kehittämässä eri aikakausien painopalveluita. Vuosien varrella olemme tuottaneet Suomelle postimerkkien, veronauhojen, tilikirjojen ja seteleiden lisäksi myös kirjeitä, ruokalistoja, kirjekuoria, kuponkeja, koulukirjoja, runoteoksia, esitteitä, sanoma- ja aikakauslehtiä, lakidokumentteja, verokortteja, lottokuponkeja ja paljon muuta. Ilman liioittelua voi sanoa, että me olemme auttaneet Suomea kommunikoimaan paremmin jo vuodesta 1859 lähtien.

Opastamme asiakkaitamme kohti vastuullisempaa paperitonta tulevaisuutta

Idea asiakaskokemuksen merkityksestä ja sujuvien asiakaspolkujen tärkeydestä on aina ollut keskeinen osa Edita Priman ajattelua, vaikkei noita termejä vielä 1800-luvulla tunnettukaan. Läpi historiamme me olemme pystyneet uudistamaan osaamistamme ja muuntautumaan vain fyysisiä tuotteita tekevästä perinteisestä printtitalosta myös digitaalisia palveluita tarjoavaksi monipuoliseksi teknologiayritykseksi. Toki me tuotamme edelleen merkittäviä määriä vaali-, laki- ja sopimusehtotekstien kaltaisia laadukkaita paperituotteita sekä Suomen valtiolle että muillekin asiakkaillemme, mutta niiden lisäksi me olemme erikoistuneet tarkkaan ja luotettavaan dataan, joka parantaa asiakkaidemme liiketoimintaa. Teknologiasta, kanavista tai alustoista riippumatta päätehtävämme on silti nyt ja tulevaisuudessa sama. Me autamme asiakkaitamme kommunikoimaan paremmin orkestroimalla heidän asiakaspoluistaan täydellisiä. Lyhyellä aikavälillä pyrimme opastamaan asiakkaitamme kohti vastuullisempaa paperitonta tulevaisuutta analogisia tuotteita digitalisoimalla. Joskus vuonna 2159 haluamme olla maan ja Marsin välillä kulkevien digitaalisten avaruuspostimerkkien suurin ja luotettavin valmistaja. Se on tulevaisuus, jota kohden me vakaasti menemme.

Edita Prima on osa Edita Group -konsernia

Meidän lisäksemme Edita Groupiin kuuluvat myös sisaryhtiömme Edita Publishing.

Edita Prima

Automated Processes for Customer-Centric Communication

Edita Publishing

Smart Learning & Legal Information

Vastuullisuus

Edita Group -konsernin yhteinen vastuullisuusohjelma perustuu kolmen P:n (People + Profit + Planet) pohjalle eli ajatukseen siitä, että huomioimme kaikessa tekemisessämme taloudellisen tuloksen lisäksi myös ihmisten ja maapallon hyvinvoinnin. Me Edita Primassa ymmärrämme vastuullisuusajattelun merkityksen sekä jokapäiväisessä tekemisessä että pitkien aikavälien strategioissa. Opastamme asiakkaitamme kohti vastuullisempaa paperitonta tulevaisuutta tarjoamalla heille digitaalisia vaihtoehtoja fyysisille painotuotteille.

Edita Priman ilmastoraportti kertoo toimintamme seurauksena syntyneiden kasvihuonekaasupäästöjen (GHG) vaikutuksista ajanjaksolla 1.1.–31.12.2021.

Edita Priman ympäristöraportti kertoo toimintamme ympäristövastuusta ja -vaikutuksista ajanjaksolla 1.1.–31.12.2022.

Vuosikertomus

Maailmanlaajuisen koronapandemian aiheuttamista haasteista huolimatta Edita Groupin viimeisin tilikausi oli erinomainen. Kiitos kuuluu henkilökuntamme ja partnereidemme ohella asiakkaillemme, joiden kanssa jatkamme tuloksekasta yhteistyötä myös tulevaisuudessa.

Me olemme olleet vastuullisia huimapäitä jo yli 160 vuotta