Blogi

Kirjoittaja: Kati Budén / Marketing Communication Manager
Julkaisupäivä: 2024-08-20

Mitä minun tulee tietää saavutettavuudesta palvelun tarjoajana?

Jaa:

Palvelun tarjoajana haluat tarjota jokaiselle asiakkaalle saman arvoisen asiakaskokemuksen ja digitaalista palvelua käyttävälle tasalaatuisen käyttökokemuksen. Jokaisen käyttäjän huomioiminen viestii yrityksenne arvoista sekä välittää kuvan laadukkaasta sekä luotettavasta palvelun tarjoajasta. Asiakastyytyväisyys kehittyy, mikä puolestaan vaikuttaa positiivisesti liikevaihdon kasvuun. On arvioitu, että Suomessa on yli miljoona ihmistä, joiden voi olla vaikeaa käyttää digipalveluja (Lähde). Miksi siis jättäisit yhden näin ison asiakasryhmän kokonaan yrityksenne palveluiden ulkopuolelle?

Opi ymmärtämään saavutettavuutta.

Palvelun tarjoajana sinun on tärkeää ymmärtää saavutettavuuden merkitys ja sen toteuttamiseen liittyvät käytännöt, jotta voit tarjota palveluitasi mahdollisimman laajalle asiakaskunnalle, mukaan lukien henkilöt, joilla on erilaisia toimintarajoitteita.

Saavutettavuus tarkoittaa tässä tilanteessa sitä, että digitaaliset palvelut ja asiakirjat tehdään niin hyvin, että mahdollisimman moni ihminen voi käyttää palvelua sujuvasti myös lukulaitteiden avulla. Saavutettavuus lisää yhdenvertaisuutta, kun jokainen käyttäjä pyritään huomioimaan jo suunnitteluvaiheessa.

Saavutettavuus mahdollistaa esimerkiksi, että lukulaitetta käyttävä asiakas pystyy itsenäisesti tutustumaan palveluunne, niiden sopimusehtoihin tai maksamaan laskun verkossa samalla tavalla kuin kuka tahansa muukin asiakkaanne. Tavoitteena on välttää turhat esteet asiakkaalle tärkeän tai välttämättömän palvelun käyttämiseksi.

Tutustu lainsäädäntöön ja saavutettavuusvelvoitteeseen.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa useita eri alojen toimijoita tarjoamaan saavutettavia verkkopalveluita. Saavutettavuusvelvoite ei koske ainoastaan julkishallinnon digitaalisia palveluita, vaan Suomessa voimassa oleva digipalvelulaki velvoittaa kaikkia julkisia toimijoita, kuten pankkeja, vakuutusyhtiöitä ja monia järjestöjä huolehtimaan digitaalisen viestinnän saavutettavuudesta.

Asiakirja, jota saavutettavuusvelvoite koskee, on esimerkiksi asiakkaalle tehty kirjepohja tai useita sivuja sisältävä dokumentti, hinnasto, valtakirja, sopimus, päätös, hakemus tai ilmoitus. Saavutettavuus tulee siis huomioida erittäin monella toimialalla, jotka tarjoavat palveluita kuluttajille.

Aloita tarkistamalla saavutettavuuden nykytilanne.

Milloin teillä viimeksi tarkistettiin, että asiakirjat ovat saavutettavia? Entä kuka teillä vastaa saavutettavuudesta yleisellä tasolla? Saavutettavuus voi alussa tuntua isolta kokonaisuudelta ottaa kerralla haltuun, mutta luotettavan kumppanin avulla se on mahdollista sekä parhaimmillaan hyvinkin vaivatonta. Alkuun pääsee, kun tarkistaa olemassa olevien asiakirjojen ja dokumenttien saavutettavuuden asiantuntijalla.

Asiantuntijatiimimme tutkii, arvioi, testaa ja kouluttaa tarvittaessa saavutettavuudesta. Heidän avullaan saatte toteutettua yrityksen asiakirjat ja dokumentit saavutettaviksi luotettavasti ja ammattitaidolla. Ammattilaisten kommenttien ja kehitysehdotusten pohjalta on helppo lähteä edistämään yrityksen palveluiden yhdenvertaisuutta sekä kasvattaa omaa ymmärrystä saavutettavuudesta.

Milloin teillä viimeksi tarkistettiin, että yrityksenne asiakirjat ja dokumentit vastaavat viranomaisten asettamia saavutettavuusvaatimuksia?

Ota yhteyttä asiantuntijaamme ja sovitaan aika testaamiselle: Matti Pylväs (varaa 15min)

Kommentit ovat erittäin tervetulleita ja arvostettuja