Blogi

Kirjoittaja: Matti Pylväs / Sales Executive
Julkaisupäivä: 2022-04-07

Customer Data Platform eli CDP, parhaimmillaan paljon enemmän kuin asiakastiedon tallennusalusta

Jaa:

Nykymaailmaa hallitsevat kuluttajat. Yritysten ja brändien sijasta valta on siirtynyt arvoistaan välittäville asiakkaille, joita on kuunneltava ja joiden toiveisiin ja vaatimuksiin on pystyttävä reagoimaan nopeasti ja avoimesti. 

Ensiluokkaisten ja pitkälle personoitujen asiakaskokemusten tarjoaminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan aikaisemmin.

Yrityksen asiakasdataratkaisun on pystyttävä keräämään dataa useista eri lähteistä samanaikaisesti ja yhdistämään ne yhdeksi helppokäyttöiseksi kaikissa laitteissa ja kanavissa toimivaksi asiakasprofiilinäkymäksi. Tarkan datan arvoa ei voi nykymaailmassa ylikorostaa. 

Koska niin tuotekehitys, strategiatyö kuin viestintä ja markkinointikin perustuvat luotettavaan dataan, datan on oltava helposti saavutettavissa niille, joilla sen käsittelyyn on lupa.

Asiakasdataratkaisut eli Customer Data Platformit (CDP), voidaan laskea seuraavaksi askeleeksi puhtaista datanhallinta-alustoista kohti asiakaslähtöisen digimyynnin ja -markkinoinnin toteutusta. Itsepalvelukanavissa asiakasdatan avulla pystytään esimerkiksi tarjoamaan henkilökohtaisempaa ja läpinäkyvämpää palvelua. Tämä koskee myös kohdennettua mainontaa, sillä harva meistä haluaa enää katsella alennusmainosta tuotteesta, jonka on vasta minuuttia aikaisemmin ostanut verkkokaupasta täydellä hinnalla. 

Asiakasdataratkaisujemme ansiosta pystyt tarjoamaan asiakkaillesi entistä fiksumpia mainoksia ja lähettämään heille tarkasti kohdennettuja viestejä. Tämä johtaa parempiin käyttäjäkokemuksiin.

Ketteryys johtaa parempiin asiakaskokemuksiin

Asiakasdataratkaisun ansiosta kuluttajien ostokäyttäytymistä voidaan analysoida tehokkaammin. Ketterät ratkaisut mahdollistavat myös datan keräämisen samanaikaisesti useista eri lähteistä, joka auttaa luomaan parempia asiakaskokemuksia ja tehokkaampia markkinointikampanjoita.

Datan suurimpia hyödyntämiskohtia on toiminnan ohjaaminen toimintaympäristössä tapahtuvien murrosten yli ja ohi. Laadukkaan ja ketterän datan avulla voidaan keskittää markkinoinnin investointeja kannattavampiin kanaviin, parantaa kampanjatehokkuutta ja esimerkiksi tunnistaa hyödyntämättömiä mahdollisuuksia entisten avainmarkkinoiden käydessä syystä tai toisesta toiminnan kannalta mahdottomiksi.

Usein raakadatan ja markkinoinnin välille lähdetään kuitenkin rakentamaan ratkaisukokonaisuutta, joka itsessään tekee datalähtöisestä kehityksestä hankalaa. Kuinka monta erillistä asiantuntijaa tarvitaan, kun käytössä on erilliset palvelut verkkosivuanalytiikalle, asiakasdatan säilytykselle, markkinoinnin automatiikalle ja verkkokaupan tekniselle toteutukselle?

Ja, hieman pidemmällä aikavälillä, kuinka monta helpdesk-tikettiä tarvitaan kaikkien teknologiatoimittajien suuntaan, jotta esimerkiksi datan siirtyvyydessä ilmenevä ongelma saadaan paikallistettua tiettyyn järjestelmään ja sen jälkeen ratkaistua?

Me Edita Primalla autamme asiakkaitamme löytämään ja kehittämään ratkaisuja, joissa saman käyttöliittymän kautta pystyy paitsi hallitsemaan ja jalostamaan asiakasdataa, myös toteuttamaan markkinoinnin automaatioprosesseja ja rikastamaan näitä molempia tekoälyn avulla. Ilman tarvetta data-asiantuntijan palkkaamiselle.

Kun yksi käyttäjä tai tiimi pystyy tutkimaan tällaista dataa sekä yksilön että yleisön tasoilla ja toteuttamaan sen perusteella entistä parempia toimenpiteitä, sekä asiakashankinnan että nykyasiakkaiden kasvattamisen osalta, onnistuminen voidaan entistä todennäköisemmin mitata matalampana asiakashankinnan kustannuksena, korkeampana asiakkuuksien elinkaariarvona ja pienempänä päälukuna dataohjatun asiakasviestinnän toteutuksessa.

Suosittelen siis investoimaan alustaan, jonka kyvykkyyksistä muodostuu yksittäisten osaratkaisujen summaa arvokkaampi kokonaisuus.

Läpinäkyvämpiä ostopolkuja

Ensin tuli GDPR, sitten tiukentuivat evästeiden käytettävyyden raamit. Ei kuitenkaan kannata olettaa, ettei asiakkaan toimenpiteistä saisi kerättyä dataa kehitystyön tueksi. Riittää, että asiakas suostuu evästeiden hyödyntämiseen sovituissa käyttötarkoituksissa. 

Alusta, jossa saman käyttöliittymän kautta kyetään hallinnoimaan evästeiden avulla kerättyä dataa ja sen pohjalta tekemään markkinointikampanjointia, mahdollistaa se markkinointitoimenpiteiden kohdentamisen pienimmälle mahdolliselle segmentille. 

Mistä kanavasta asiakas päätyi sivuille ensimmäisellä kerralla, mitä tuotteita hän kävi katsomassa, mihin viesteihin hän reagoi ja missä kanavassa, kuinka paljon hän on meiltä ostanut ja kuinka isoja keskimääräiset ostokset ovat olleet?

Ostopolkujen kehittämisen kannalta, on olennaista että näihin kysymyksiin pystytään vastaamaan yksilön ja siten yleisön tasolla riittävän tarkasti. Koska harva ostopolku on lineaarinen, esimerkiksi verkkosivuston pitäisi pystyä tarjoamaan seuraavan istunnon alussa tai viimeistäänkin heti kirjautumisen jälkeen reitti viimeksi saavutettuun pisteeseen, on kyse sitten tuotteesta ostoskorissa tai viimeisimmästä tiedosta takuukorjauksen osalta.

Nykyaikainen ostokokemus on sitä, että verkkokauppa tarjoaa kävijälle yhtä lämpimän kokemuksen kuin lähikaupan myyjä kanta-asiakkaallensa, ja mahdollisesti useita kertoja päivässä.

Sama suomeksi: Varmista, että asiakastietoalustanne tekee asiakkaan kokonaiskuvan rakentamisesta helpompaa ja hyödyntämisestä reaaliaikaisempaa.

Nopea ja halpa on joskus riittävän hyvä, hetkeksi

Uusien työkalujen asentaminen ja päivittäminen voi olla turhauttavaa ja aikaa vievää hommaa. Kuten lähes kaikissa teknologioissa, vanha periaate pitää kutinsa: Mitä kattavampi ratkaisu, sitä enemmän käyttöönotto vaatii työtä, vaikka tuo työ olisikin koodin tuottamisen sijaan valmiiden osien säätämistä.

Sama työmäärä tulee useimmiten vastaan joka tapauksessa ajan myötä, mutta joskus on perusteltua valita helppo ja halpa ratkaisu juuri siitä syystä, että se on helppo saada tuotantovalmiiksi ja yhtä helppo perustella budjettiin.

Nopeiden ja halpojen CDP-ratkaisuiden yleisimmät haasteet:

  • Koska käyttöönottovaiheessa ei käytetä merkittävästi aikaa pidemmän tulevaisuuden visioon valmistautumiseen, järjestelmän kehitys tulee ajan myötä viemään käsipareja, ja erityisesti ulkoisia kumppaneita hyödynnettäessä myös rahaa, muilta hankkeilta

  • Hinnalla kilpailevat toimijat joutuvat usein tarjoamaan rajoitetusti palvelua tuen ja/tai tuotekoulutuksen saralla, mistä syystä vastaan tulee usein pitkiä vajaan hyödynnettävyyden kausia ja/tai kehitysresursseja ei voida kouluttaa omasta organisaatiosta vaan niiden osalta kuljetaan ratkaisutarjoajan saatavuuden rajoissa

Koska kattavan ja kustannustehokkaan CDP-ratkaisun valinta ja käyttöönotto voivat kuitenkin viedä aikaa, suosittelen ehdottomasti valitsemaan lyhyellä tähtäimellä sellaisen ratkaisun, joka parhaiten mahdollistaa kauemmas katsovien tavoitteidenne saavuttamisen. 

Joustavat asiakasdataratkaisumme minimoivat niiden käyttöönottoon kuluvan ajan, jolloin säästyy sekä hermoja, työtunteja että rahaa. Kaikki liiketoimintasäännöt ja asiakasryhmät on määritetty keskitetysti yhteen paikkaan ja näitä voidaan hyödyntää useisiin eri viestinnän tarpeisiin, mikä vähentää myös asiakasdatan kopioimisen tarvetta.

Keskustelen mielelläni tarkemmin, havainnoistamme juuri teidän toimintaympäristössänne. 

Varaa sopiva yhteinen puolituntinen tästä!

Kommentit ovat erittäin tervetulleita ja arvostettuja