Tässä blogikirjoituksessa kerrotaan, miten voit lähteä maksimoimaan yrityksesi suostumusprosentin ja hallita käyttäjätietoja suostumuksenhallinnan avulla.
Evästeet, eli keksit, ovat markkinoinnin ammattilaisille tuttuja. Viime vuonna Google ilmoitti luopuvansa kokonaan kolmannen osapuolen evästeiden tuesta, mikä sai aikaan paljon keskustelua globaalisti. Markkinoinnissa joudutaan muutoksen myötä uudelleen määrittelemään, kuinka asiakkaille voidaan kohdentaa jatkossakin mainontaa.
Käyttäjätietojen kerääminen ja hallinta on säädetty laissa. Jotta yrityksesi verkkosivusto välttyisi oikeudellisilta riskeiltä, kaikentyyppisten henkilötietojen käsittelyyn on pyydettävä asianomaisen suostumus. Suostumuksenhallinta auttaa meitä noudattamaan EU:n yleistä tietosuoja-asetusta ja muita kansainvälisiä yksityisyyden suojaa koskevia lakeja. Suostumuksenhallinnan avulla kävijät antavat selkeän luvan tietojen käsittelyyn ennen kuin he käyttävät sivustosi ominaisuuksia.
Saadaksesi selkeän kuvan siitä, miten suostumuksenhallinta voi vaikuttaa sivustoosi, perehdytään ensin siihen, miten se toimii.
Suostumuksenhallinta on ensimmäinen asia, jonka kävijät näkevät verkkosivustollasi, jos yksiselitteistä suostumusta pyytävä tila on otettu käyttöön. Se kattaa kaikki käsiteltävät tiedot ja tarjoaa tietoa siitä, mitkä luvat käyttäjien on annettava, jotta heidän käyntinsä voi jatkua keskeytyksettä.
Verkkosivuston omistajana tai sovelluskehittäjänä sinun tulee kunnioittaa ja suojella käyttäjien yksityisyyttä. Kaikkien sivuston kävijöiden suostumuksen hallinta ei ole koskaan ollut helppoa, etenkin kun tavoitteena on myös konversioprosentin maksimointi. On kuitenkin muutamia asioita, joiden avulla voit varmistaa, että kävijät ymmärtävät, mihin ovat ryhtymässä ennen palveluiden tilaamista tai sivustosi tarjoaman sisällön lataamista.
Esittelemme seuraavaksi 10 vaihetta, jotka auttavat nostamaan yrityksesi konversioprosenttia ja maksimoimaan tulovirtoja!
Vaihe 1: Varmista, että yrityksellesi on laadittu tietosuojaseloste. Tietosuojaselosteesta tulee käydä ilmi, miten yrityksesi kerää tietoa ja mihin kerättyä tietoa käytetään. Lisäksi selosteessa tulee ilmoittaa yrityksesi yhteystiedot käyttäjille, jotka haluavat perua palvelulle tai verkkosivustolle antamansa suostumuksen. Käyttäjille tulee myös tarjota tilaisuus tutustua tietosuojaselosteeseen ennen sen hyväksymistä.
Tämä onnistuu esimerkiksi luomalla linkki erilliselle sivulle, jossa on tietosuojaselosteen lisäksi selkeät tiedot siitä, mitä tietoja seloste sisältää. Vaihtoehtoisesti käyttäjien voidaan edellyttää lukea asiakirja ja näin vakuuttaa, että tietoja ei kerätä markkinointitarkoituksiin.
Vaihe 2: Varmista, että sivustollasi on selkeä ”Peruuta tilaus”- tai ”Markkinointikielto”-painike. Painikkeen tulisi olla helposti saatavilla jokaisessa sähköpostiuutiskirjeessä, jotta tilaajat voivat halutessaan peruuttaa tilauksensa vaivattomasti. Näin voit myös varmistaa, että tilauksen tehneet henkilöt ovat edelleen kiinnostuneita ja aktiivisia.
Vaihe 3: Tarjoa ”Tilaa uutiskirje” tai muu vastaava vaihtoehto kävijöille, jotka haluavat tilata yrityksesi uutiskirjeen. Voit esimerkiksi tarjota selkeästi nimetyn valintaruudun, kuten ”Tilaa uutiskirje” tai ”Peruuta tilaus”. Mobiililaitteille voit puolestaan tarjota vaihtoehdot ”Lähetä minulle sähköposti-ilmoituksia” tai ”Älä lähetä minulle sähköposti-ilmoituksia”.
Vaihe 4: Kun kävijä on tilannut uutiskirjeen, muista kertoa hänelle, mitä hän on tilannut. Kävijöille tulee myös kertoa, kuinka usein he saavat sähköpostia yritykseltäsi ja tarjota mahdollisuus peruuttaa tilaus vaivattomasti myöhemmin.
Vaihe 5: Rajoita sivustosi tai sovelluksesi käyttäjiksi rekisteröityvistä kävijöistä kerättävän tiedon määrää ja kerää vain sivustosi tai sovelluksesi käytön kannalta oleellista tietoa. Asiakkaat arvostavat sitä, kun heille kerrotaan tarkasti ja ymmärrettävästi, mitä tietoja heistä kerätään.
Vaihe 6: Anna rekisteröidyn valita kohtuullisista vaihtoehdoista, mitä tapahtuu, kun hän peruuttaa suostumuksensa. Asiakas voi esimerkiksi pyytää, että hänen henkilötietonsa poistetaan järjestelmästä (tai tuhotaan) tai että rekisterinpitäjä ei enää käsittele tai säilytä niitä. Asiakas voi myös perua suostumuksensa tietyn käsittelytarkoituksen osalta.
On erittäin tärkeää, että silloin kun asiakas peruuttaa suostumuksensa, rekisterinpitäjä ilmoittaa hänelle selkeästi, mitä siitä seuraa niin toimivuuden kuin vaatimustenmukaisuudenkin näkökulmasta. Jos henkilö esimerkiksi peruuttaa suostumuksensa markkinointikäytön osalta, on mahdollista, että hänelle ei enää jatkossa voida lähettää tietoa tuotteista, joista hän on ilmoittanut olevansa kiinnostunut.
Vaihe 7: Rekisteröidystä luopuminen. Käyttäjille on tarjottava mahdollisuus muuttaa mielensä suostumuksen antamisesta. Vaikka se voikin vaikuttaa hieman epäloogiselta, ihmiset usein kiinnostuvat uutiskirjeen tilaamisesta vasta vähän myöhemmin. Siihen voivat johtaa esimerkiksi uteliaisuus tai se, että henkilö on tullut juuri miettineeksi henkilökohtaisia tarpeitaan ja tavoitteitaan.
Vaihe 8: Suostumustietojen hyödyntäminen markkinointikampanjoissa. Yksi suostumuksenhallinta-alustan eduista on se, että se kerää yrityksellesi tietoa, jota voidaan käyttää markkinointitarkoituksiin. Tätä tietoa voidaan käyttää esimerkiksi kohderyhmän rajaamiseen annetun suostumuksen perusteella. Voit myös selvittää, miksi henkilöt antoivat suostumuksensa tai kielsivät tietojensa käytön tiettyihin tarkoituksiin (esim. sähköpostikampanjat). Alusta siis auttaa yritystäsi markkinointikulujen optimoinnissa.
Vaihe 9: Yhdistä suostumustiedot muiden järjestelmien tietoihin. Tietojen integrointi on keskeinen osa suostumuksenhallintaa, koska sen avulla voit seurata tietosuojaselosteeseen tehtyjä muutoksia ja viedä tiedot muihin järjestelmiin. Voit luoda integraation esimerkiksi asiakkuudenhallintajärjestelmään, kuten Salesforceen, tai automaattiseen markkinointijärjestelmään, kuten Hubspotiin tai Marketoon. Näin yrityksesi verkkosivuston, sovelluksen tai mobiilisivuston kautta tulleet suostumukset siirtyvät suoraan näihin järjestelmiin ilman, että samat tiedot täytyy syöttää kahdesti.
Vaihe 10: Suostumuksen ja preferenssin hallinnan sisällyttäminen yrityksesi myynti- ja markkinointistrategiaan. Suostumuksenhallinta on yksi tärkeimmistä yrityksen verkkosivuston tai sovelluksen ylläpitoon liittyvistä asioista, joista tulee osata huolehtia. Sopimuksenhallintaa ei voida jättää tekemättä, ja sen on oltava kunnossa niin tietoturvan, lain, eettisyyden kuin ekologisen kestävyydenkin osalta. Yritykset tarvitsevat tehokkaan strategian, joka auttaa paitsi hallitsemaan suostumuksia myös tavoittelemaan maksimaalista suostumusprosenttia.
On olemassa monia eri tapoja huolehtia siitä, että verkkosivustosi tai sovelluksesi suojelee käyttäjiensä yksityisyyttä, ja haluamme auttaa yritystäsi tässä asiassa. Voimme auttaa sinua esimerkiksi suostumuksenhallinnan järjestämisessä, jotta asiakkaasi voivat käyttää tuotettanne rauhallisin mielin.
Oletko ryhtynyt johonkin näistä toimista? Jos et ole, niin nyt on hyvä aika ryhtyä!