Asiakaspolkujen orkestrointi
Teemme digitaalisista asiakaspoluista ystävällisempiä ja tehokkaampia reaaliaikaista dataa hyödyntämällä
Miellyttävän käyttäjäkokemuksen asiakaspolut eivät synny itsestään. Niiden kehittäminen liiketoiminnan tueksi ja kilpailueduksi perustuu tiimirajat rikkovaan yhteistyöhön ja reaaliaikaisen datan vaivattomaan hyödyntämiseen arjessa. Datapohjainen asiakaspolkujen orkestrointi ylittää tiimirajat ja parantaa yrityksesi tarjoamaa digitaalista asiakaskokemusta kokonaisvaltaisesti ja kustannustehokkaasti.
Hyvä digitaalinen asiakaskokemus on investointi kannattavuuteen
Voimme puhua asiakaspolkujen orkestroinnista vasta, kun yrityksen eri funktiot, kuten tuotekehitys-, myynti- ja markkinointiosastot, pystyvät yhdessä keskittymään asiakkaille tarjottavien käyttäjäkokemusten vahvistamiseen. Parhaimmillaan asiakaslähtöinen asiakaspolkujen orkestrointi parantaa digitaalisia asiakaskokemuksia, mikä parantaa merkittävästi asiakaspitoa ja vahvistaa brändiä.
Reaaliaikaisen käyttäytymisdatan perusteella tapahtuva orkestrointi mahdollistaa käyttäytymisen perusteella mukautuvat sisällöt. Asiakaslähtöisen orkestroinnin tavoitteena on tarjota asiakkaallesi pienimmän mahdollisen vaivan reitti onnistuneeseen asiointiin ja siten erinomaiseen digitaaliseen asiakaskokemukseen.
Investointi vaivattomien asiointipolkujen varmistamiseen tekee tulevaisuuden uusasiakashankinnasta ja asiakaspidosta merkittävästi kannattavampaa ja kustannustehokkaampaa.
Asiakkaasi eivät käyttäydy lineaarisesti
Asiakaspolkujen orkestrointi alkaa tunnistamalla asiakaspolkujen varrelta kohtaamispisteet asiakkaan ja yrityksen välillä. Suurimpien epäonnistumisen riskikohtien paljastuttua, autamme teitä kohdentamaan niihin tarkoituksenmukaisia asiakasviestinnän kehitystoimenpiteitä.
Monissa yrityksissä on rakennettuna mallinnus asiakaspoluista, joka pyrkii havainnollistamaan asiakkaiden tyypilliset reitit eri asiointitavoitteisiin. Perinteisen asiakaspolkujen mallintamisen myötä huomataan, että asiakaspolkuja muodostuu enemmän kuin ihmisvoimin on mahdollista kehittää ja ylläpitää.
Asiakkaat eivät kuitenkaan aina käyttäydy, kuten olemme ajatelleet. Meidän roolimme on varmistaa, että erinomainen digitaalinen asiakaskokemus toteutuu myös niissä tapauksissa, kun asiakas poikkeaa yrityksen ennustamalta polulta, tai kun samanaikaisten kohtaamisten määrä ylittää ihmistyön rajat.
Teknologia, jota asiakaspolkujen orkestroinnin taustalla hyödynnetään, tarjoaa automaation, jonka avulla asiakkaan toiminta saadaan hyödynnettyä asiakasviestinnän räätälöinnin lähteenä. Tämä on mahdollista myös niissä tapauksissa, kun asiakas ei käyttäydy kuten asiakaspolkujen mallinnus -projektissa on ennalta määritelty.
Asiakaskokemuksen ja liiketoiminnan tulosten kannalta, ero on ratkaiseva.
Ymmärtämisen, aktivoinnin ja optimoinnin merkitys
1. Ymmärrys syntyy, kun yhdistät irralliset asiakaspolut ja järjestelmät reaaliaikaiseksi näkyvyydeksi
Reaaliaikaisen asiakasdatan avulla opit ymmärtämään asiakkaitasi paremmin. Autamme sinua seuraamaan asiakaskäyttäytymistä ja tunnistamaan asiakkaillesi merkityksellisimmät kehityskohdat, jotta sinä voit keskittyä kehittämään liiketoimintaa oikeilla toimenpiteillä.
2. Tehokas aktivointi tekee asiakaspoluista miellyttävämpiä
Orkestrointipalvelumme avulla tehostetaan myyntiä ja vähennetään tarvetta henkilökohtaiselle asiakaspalvelulle. Pystyt välittömästi ohjaamaan tyytymättömän käyttäjän takaisin asiakaspolulle tai jopa reagoimaan tilanteisiin ennaltaehkäisevästi. Yhdistämällä historia- ja reaaliaikaista asiointidataa pystyt automaationa tuottamaan asiakkaalle kohdennettua sisältö- ja toimenpidesuosituksia, juuri oikealla hetkellä ja oikeassa paikassa.
3. Asiakaspolkujen optimointi yhdistää liiketoiminnan tavoitteet ja tiimien toimenpiteet
Taito analysoida ja optimoida on sujuvien asiakaspolkujen rakentamisen perusedellytys. Reaaliaikaiseen palautteeseen ja luotettavaan dataan perustuva asiakaspolkujen orkestrointi on olennainen työkalu liiketoiminnan kehittämiselle. Eri tiimien välisellä yhteistyöllä johdettu asiakaskokemus mahdollistaa liiketoiminnan tavoitteisiin pääsemisen kustannustehokkaasti ja vaivattomasti.
Oikean maturiteetin löytyminen on menestyksen edellytys
On hyvä ymmärtää, että millaiset valmiudet yrityksessä on asiakaspolkujen orkestrointiin ja millaisia kehitysvaiheita prosessiin kuuluu, kun digitaalista asiakaskokemusta lähdetään kehittämään kokonaisvaltaisesti ja tavoitteellisesti. Oikean valmiustason eli maturiteetin tunnistaminen on tavoitteiden asetannan ja onnistumisen edellytys.